Review: kleuren op nummer 2, extreme kleurpuzzels voor volwassenen

Hoi allemaal, ik hoop dat iedereen aan het genieten is (of dat al gedaan heeft..?) van een welverdiende vakantie? Het weer laat het af en toe helaas een beetje af weten, dus wellicht ben je wel op zoek naar een nieuw kleurboek. Wellicht is het boek in deze review wel iets voor jou? Vandaag schrijf ik een review over “kleuren op nummer 2, extreme kleurpuzzels voor volwassenen.” Wellicht komt de titel je wel bekend voor, dat zou kunnen want het is immers een deel 2. De review over deel 1 vind je hier. Benieuwd wat ik van dit deel 2 vind? Lees dan snel verder!

IMG_3055

Boek
Omdat deel 1 één van mijn favoriete kleurboeken is, keek ik al een tijdje uit naar deel 2. Qua uiterlijk lijken de boeken veel op elkaar; deel 1 heeft een tijger op de buitenkant staan, deel 2 een leeuw. Verder is de vormgeving gelijk. Het formaat is ook deze keer weer A4. Bij het vorige boek gaf ik aan dat ik daar niet zo blij mee was, momenteel weet ik eigenlijk ook niet meer wat daar de reden voor was; het is een handzaam boek. Waar in deel 1 diverse kleurplaten in meerdere thema’s waren opgenomen in het boek, is deel 2 echt een boek met een dierenthema geworden. Zeker iets om rekening mee te houden als je twijfelt tussen beide boeken. Ook deze keer zit er achterin het boek een overzicht met miniatuurvoorbeeldjes van de kleurplaten. Zo kun je, als je net als ik niet het hele boek wilt afwerken, kiezen welke plaat je wilt gaan doen.

IMG_3059

Inhoud
Zoals net al aangegeven is dit deel een boek met een dierenthema. Onderwaterwereld, insecten en wilde dieren; ze komen allemaal aan bod. Het zijn in het totaal weer 30 kleurplaten. Er zitten deze keer geen kartelrandjes aan de bladzijdes, waardoor het uitscheuren van de platen wellicht wat moeilijker zou gaan. Ik laat mijn platen echter altijd in mijn boek zitten en heb er dus geen problemen mee. Het aantal kleuren wat je nodig hebt per plaat ligt tussen de 8 en de 17. Bij de meeste platen had ik geen problemen met de kleuren bij elkaar te vinden. Echter heb ik de plaat van de leeuw overgeslagen omdat ik niet genoeg geel/oranje/bruin tinten had. Ik houd niet van het mengen van merken in één plaat, dus daarom dat ik gewoon een andere plaat heb gekozen. Ook in dit boek zijn de platen divers qua patroon. Je hebt platen met vierkantjes, driehoekjes, organische vormen, honingraadjes.. De vakjes zijn ook in deze editie vaak erg klein en eigenlijk vooral geschikt voor fineliners. Ik heb wel stug doorgekleurd met de stabilo stiften, dus dat kán ook. (Mocht je net zo koppig zijn als ik… ;)) De kleurplaten zijn allemaal enkelzijdig afgedrukt, waardoor je los kunt gaan met al je materialen. Het papier is mooi, helderwit en van een goede kwaliteit.

Aan de slag!
Als eerste koos ik voor een bontgekleurde papegaai. Ik had totaal 14 kleurtjes nodig voor deze plaat en omdat het veel verschillende kleurtjes waren, gaf dat weinig problemen. Bovendien ben ik van mening dat je bij zo’n plaat best een tint kunt afwijken van de kleur die is voorgesteld. De vakjes van deze plaat waren nog redelijk groot en er zat steeds een wit stukje tussen alle vakjes. Sommige vakjes liepen erg spits toe, waardoor het kleuren ervan niet heel makkelijk was. Ik was echter te koppig om over te schakelen op mijn fineliners en heb het geheel toch afgemaakt met stift. Niet alle lijntjes zijn even strak, maar in het eindresultaat zie je daar niets van.

IMG_1002

De tweede plaat was de plaat met flamingo’s. Deze plaat bestond uit allemaal vierkante vakjes en ik had in totaal 15 verschillende kleuren nodig. Ook moesten er een aantal hokjes wit gelaten worden. Doordat bij deze plaat alle vakjes aan elkaar grenzen, was het zaak dat ik echt binnen de lijntjes bleef. Ik de bovenste rij heb ik geprobeerd of ik een aantal vakjes tegelijkertijd kon kleuren door te strepen, maar ik vond dat er niet mooi uit zien. Ik heb daarna dus ieder vakje per stuk ingekleurd. Deze plaat vond ik gedurende het werken eigenlijk helemaal niet mooi. Gelukkig is het eindresultaat, mits je hem wel een stuk van je gezicht houdt, wel gaaf geworden. Dat mocht ook wel, want ik denk dat er zeker wel 10 uur werk in deze plaat zit..

IMG_3060

Toch was ik na deze tijdrovende klus niet ontmoedigd en begon ik fanatiek aan de volgende plaat, deze keer de koala. Bij deze plaat had ik voor de eerste keer wat last met de juiste kleuren vinden. Ik had 13 kleuren nodig en veel daarvan waren bruintinten. Deze kwamen uiteindelijk dan ook niet helemaal overeen met de voorgestelde kleuren. Uiteindelijk vind ik het in de plaat niet storend. Gelukkig maar.

IMG_3062

De laatste plaat die ik in deze review wil laten zien is die van de onderwaterwereld. Deze plaat had net als de papegaai vakjes met steeds een wit randje er omheen. De plaat sprankelt daarmee erg in zijn kleuren. Ook deze plaat heeft me veel werk gekost, maar ach; je moet er iets voor over hebben natuurlijk!

IMG_3061

Conclusie en verkoopinformatie
Gelukkig voor mij heeft het boek voldaan aan mijn hoge verwachtingen. Ik was wel wat verbaasd dat er enkel dierentekeningen in het boek stonden, maar eigenlijk maakte dat niet echt iets uit. Het is leuk dat een boek een thema heeft. Wanneer je twijfelt tussen deel 1 en 2 zou ik vooral achter in de boeken kijken. Ik kan natuurlijk niet bepalen voor een ander wat je leuker vindt. Deel 1 heeft dierenplaten en ook vergezichten, een wereldkaart en een mummy, deel 2 is echt specifiek dieren. Het papier in het boek was fijn, waardoor je goed kunt werken. Dat de platen enkelzijdig zijn afgedrukt is sowieso altijd een pluspunt. De platen in het boek zijn geen dingen om “even tussendoor” te kleuren; je bent er echt veel tijd mee kwijt. De resultaten zijn mijn inzien wel de moeite waard, waardoor ik persoonlijk toch steeds weer verder kleur. In deel 1 had ik last van het feit dat de cijfertjes soms wat op elkaar leken, daar had ik bij dit deel minder last van. Erg fijn! Ook van de platen in dit boek was overigens een link te vinden voor grotere versies van de ingekleurde puzzels. Dus mocht je de weg kwijt raken, kun je daar altijd even “spieken”. Van mij mogen ze zeker gaan werken aan een deel 3, want ik vind ook dit boek weer erg geslaagd! Het boek is te koop voor €9,99.

Plaats een reactie